خشم؛ مادر شرور

بسم الله الرحمن الرحیم

عَنْ أَبِی عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُیَسِّرٍ قَالَ:

ذُکِرَ الْغَضَبُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ الرَّجُلَ لَیَغْضَبُ فَمَا یَرْضَى أَبَداً حَتَّى‏ یَدْخُلَ النَّارَ فَأَیُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْیَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِکَ فَإِنَّهُ یَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّیْطَانِ وَ أَیُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِی رَحِمٍ فَلْیَدْنُ مِنْهُ فَلْیَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَکَنَتْ.[1]

وسائل الشیعة ؛ ج‏15 ؛ ص358

روزی در نزد امام باقر علیه السلام یادی از غضب شد؛ حضرت فرمودند: [گاهی] مرد خشمگین می شود و تا ابد خشنود نمی گردد تا این که وارد آتش [جهنم] شود، پس هر مردی که بر عده  ای خشمگین شد، اگر ایستاده بایستی فورا بنشیند، به درستی که این کار پلیدی شیطان را از میان می برد و هر کسی که بر خویشانش خشم گرفت باید به او نزدیک شده او را مسّ کند؛ زیرا اگر رَحِم مسّ شود آرامش می یابد.

می گویم:

حضرت در قسمت اول روایت فرموده اند: غضبی که به رضایت نینجامد، شخص را وارد آتش می کند؛ پس معلوم میشه غضب به همین گناه ختم نمیشه؛ بلکه ذات رو فاسد می کنه و منشأ گناهای دیگه میشه، و همین مضمون تو روایات دیگه در همین باب اینجوری اومده که الغضب مفتاح کل شر؛ یعنی خشم کلید همه بدیهاست.

در مورد قسمت دوم باید بگیم شخص خشمگین دنبال چیزی میگرده که خودشو تخلیه کنه حالا چه بهتر که با نشستن و یا تغییر حالتی این شکلی خودشو آروم کنه ولی بهتره بگیم: این یک درمان الاهیه و چیزی نیست که بشه با عقل عادی درکش کرد؛ منظورم اینه که خاک و زمین نماد و نشان کوچیکی و تواضعه، با این حساب وقتی آدمی که ایستاده خودشو نزدیک خاک می کنه، و در حقیقت خودشو به روح تواضع و فروتنی دعوت می کنه و در نتیجه ریشه غضب که غرور و تکبره رو از بین می بره و این باعث میشه غضب فروبشینه.  امام صادق علیه السلام فرموده که حضرت عیسی علیه السلام فرموده: منشأ غضب یا کبر و گردنکشی و تحقیر مردمه.

در مورد قسمت سوم باید بگیم منظور از مسّ، همون لمس و تماس بدنیه، مثلا همدیگرو بغل کنن، دست روی سر هم بکشن. البته این مساله برای ارحامه، پس باید فامیلی نزدیکی باید باهم داشته باشن و الا این حرف در مورد فامیلایی که با هم نامحرمن درست نیست، چون حرامه که اینجور تماسی باهم داشته باشن.


[1]- شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، 30جلد، مؤسسة آل البیت علیهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق.

/ 0 نظر / 7 بازدید